PAM monitort je gezondheid

1) de afkorting staat voor Periodieke Arbeidsgezondheidskundige Monitor, 2) het is een meetinstrument waarbij reëele scenario’s worden getoetst, 3) de verantwoordelijkheid ligt bij de medewerker, 4) vanaf 40 jaar is het verplicht om de PAM te doen, 5) iedereen mag de PAM doen, ook collega’s jonger dan 40 jaar. Ambulancezorg Groningen stimuleert ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs dit dan ook te doen.

De PAM is een instrument om je gezondheid te monitoren. Dit instrument is speciaal ontwikkeld voor de medewerkers in de rijdende dienst. De PAM bestaat uit biometrische testen, maar ook functionele testen waarbij conditie en uithoudingsvermogen centraal staan. De resultaten worden besproken door de bedrijfsarts met de medewerker. De medewerker is er voor verantwoordelijk om iets met de feedback te doen.

Alle medewerkers van de rijdende dienst worden uitgenodigd om deel te nemen aan de PAM Keuring aangezien  Ambulancezorg Groningen  het van groot belang vindt dat ze hun werk goed en veilig kunnen uitvoeren. Inzicht in de lichamelijke en psychische belastbaarheid is hierbij van groot belang. Dit wordt positief opgevat in de organisatie. Een goede gezondheid is van belang voor zowel de medewerker, werkgever alsook voor de patiënt.

“Het is belangrijk om fit te blijven. De PAM bevestigt het beeld wat ik had van mijn gezondheid. Ik ben blij dat we nu scenario’s oefenen, zoals

een reanimatie, die realistisch zijn en die we tegenkomen tijdens het beoefenen van ons vak.”

De PAM wordt gecontinueerd in 2015, waarbij we wederom medewerkers van de rijdende dienst zullen uitnodigen om mee te doen aan de PAM. In 2015

zullen ongeveer medewerkers worden uitgenodigd voor de PAM.