Vorige

nieuwe ambulances

de feiten

1) zes ambulances zijn vervangen in 2013 door nieuwe modellen container- en kastenauto’s, 2) een container-type heeft meer ruimte door de vierkante vorm, 3) de wagens zitten tegen of net over de grens van het maximum gewicht (3500 kg), 4) maximum snelheid van de wagens blijft 160 km/h onafhankelijk van type of gewicht, 5) de inrichting van de ambulances vraagt aandacht vanuit verschillende invalshoeken, 6) een nieuw systeem ‘wagenpost’ volgt de staat van onderhoud van de wagens

wat betekent dit?

De eisen die aan een ambulance gesteld worden zijn streng en veelzijdig. We hebben daarom besloten een multidisciplinaire commissie samen te stellen, die zich bezighoudt met de voorbereiding van de aankoop van nieuwe wagens. Er komt een programma van eisen.

Het gaat daarbij om ergo-zaken, patiëntveiligheid, kosten, ruimte, gewicht, medische ontwikkelingen, etc. Voor de uitvoering van de orders gaan we werken met twee bouwers, die precies dezelfde wagen produceren, om uitwijkmogelijkheden te hebben.

meningen

“De problemen met de nieuwe ambulances zijn een mooi voorbeeld van wat er gebeurt, als je de verantwoordelijkheden te laag in de organisatie legt.”   “Bij de aanschaf van de ambulances is het juist hoog in de organisatie fout gegaan. Het blijkt

maar weer hoe belangrijk het is te luisteren naar de werkvloer.”  "De problemen met de nieuwe ambulances waren niet ontstaan, als we met elkaar beter kaders hadden vastgesteld. Daar hebben we van geleerd. Dat gaan we vanaf nu anders doen.”

blik vooruit

De medische mogelijkheden in een ambulance nemen voortdurend toe. Dat brengt een toename van apparatuur met zich mee. Ook de komst van een electische brancard is realistisch.

Al met al wordt een ambulance steeds zwaarder. In de toekomst moeten alle ambulancechauffeurs daarom beschikken over een groot rijbewijs.

gerelateerde webpagina